Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1986)
Ingår i OKB-tåget
Tillverkad Gothaer Waggonfabrik A.G. Gotha, Thüringen 1926
Vagnen är återställd av OKBv till OKB-utförande avseende färgsättning
och littera.
Vagnen ombyggd till ”SJ-profil”, inredning omgjord till 3kl och 1 klass.
24 platser i klass 1, 45 i klass 2.
Boggier modell 42
Löb 21,2 m
Vikt 40 ton
Personvagn OKB BCo 55
(tidigare litt SJ BCo6b 2975)
OKB BCo 55. Foto: Rune Lindgren
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1987)
Ingår i OKB-tåget
Tillverkad Gothaer Waggonfabrik AG Gotha, Thüringen1926
Vagnen är återställd av OKBv till OKB-utförande avseende färgsättning
och littrering.
Vagnen är ombyggd till ”SJ-profil”, inredning omgjord till 3kl och 1
klass.
24 platser i klass 1, 45 i klass 2
Boggier modell 42
Löb 21,2 m
Vikt 40 ton
Personvagn OKB BCo 58
(tidigare litt SJ BCo6b 2978)
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med
H 24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. Mitt i bilden OKB BCo 58.
Foto: Rolf Sten
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1979)
Ingår i OKB-tåget
Tillverkad Gothaer Waggonfabrik A.G. Gotha, Thüringen. 1926
Vagnen är återställd av OKBv till OKB-utförande avseende färgsättning
och littrering.
Vagnen har det gamla utförandet avseende vagnprofil och inredning.
2 och 3 klass, 24 resp 45 sittplatser.
Boggier modell 07
Vagnen avställd.
Löb 21,2 m
Vikt 40 ton
Post- och resgodsvagnar OKB DFo 121 och 122 (SJ DF26k (DFo26) 2991 & 2992)
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med
H 24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. På bilden syns före detta
post- och resgodsvagnen OKB DFo 121.
Foto: Rolf Sten
Ägare OKBv (121 1983)
Tillverkad av Kockums, Malmö 1927
Tjänstevikt 40 ton
Löb 20,6 m
Avställda.
Resgodsvagn OKB F3 242 (SJ F5
25743)
OKB F3 242 i Tomteboda 1981-06-03 med anledning av firandet järnvägen
125 år. Till vänster syns vagnen OKB BCo 58. Foto Christer Fröjdh
Ägare OKBv (1982)
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Tillverkad AB Svenska Maskinverken i Södertälje 1927
Löb 14,4 m
Tjänstevikt 20 ton
Avställd
Personvagn OKB C3s 141
(tidigare litt C3c 3004, B3g 3004, Qgm 946 1015-69
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1984)
Tillverkad av Kockums 1927
Nitad stålvagn med plattformar
Har använts som undervisningsvagn och elrevisionsvagn
Tjänstevikt 20,3 ton
Löb 14,3 m
Avställd.
OKBv vagnar från Statens
Järnvägar, SJ (passenger
coaches from SJ)
Personvagn SJ Co8d - B8 3080
Foto: Rune Lindgren
Ägare OKBv (1985)
Ingår i tågsammansättning 1930-talståg
Tillverkad av AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Arlöv 1934 Tjänstevikt 43
ton
Löb 23,5 m
Personvagn SJ Co8d – B8 3163 Foto: Rune Lindgren
Ägare OKBv (1985)
Ingår i tågsammansättning 1930-talståg
Tillverkad av ASJ 1937
Tjänstevikt 43 ton
Löb 23,5 m
Personvagn SJ Co4c – B12 3307
Foto: Rune Lindgren
Ägare OKBv (1985)
Ingår i tågsammansättning 1930-talståg
Tillverkad av ASJ 940
Tjänstevikt 44 ton
Löb 23,5 m
Resgodsvagn SJ F5L 55031
Foto: Rune Lindgren
Ägare OKBv (1990)
Tillverkad av AB Vagn & maskinfabriken i Falun 1949
Ingår i tågsammansättning 1940-talståg
Renoverad 2004-2006
Vikt 21-22 ton
Löb 14,5 m