Innehållsförteckning
Gör ditt val och klicka på gula pilen. (Make your
choice and click at the yellow arrow)
|
Ånglok
(steam
engines)
(2007-10-04) |
|
Ellok (electric locomotives) (2007-10-04) |
|
Diesellok & Lokomotorer
(diesel
locomotives)
(2007-10-04) |
|
Motorvagn
& släp
(rail
car) (2007-10-04) |
|
Person- post- och resgodsvagnar
(passenger
coach, mail & luggage vans)
(2007-10-04) |
|
Restaurangvagn (Dining car)
(2007-10-04) |
|
Sovvagn (sleeper) (2007-10-04) |
|
Hjälp- och
servicevagn
(emergency
waggon) (2008-04-17) |
|
Diverse rullande
(miscellaneous
rolling stock)
(2007-10-04) |
|
Kilometerstatistik
1977-2001
(2007-10-04) |
|
OKBv ånglok
OKB H 24 (Tid litt SJ Oka 1509
– SJ A3 1509)
Lokstationen i Sundsvall 1977-05-16. H 24:an på väg ut på
sin första provkörning inför höstens stora jubileumsresa på
Ostkustbanan. Foto: Rolf Sten
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”
Ägare OKBv (1978)
Tillverkat av Motala Verkstad 1928
Dragkraft 7,5 Mp
Tjänstevikt 97,5 ton
Adhesionsvikt 40,5 ton
Löb 17,7 m
Sth 90 km/tim
Loket har renoverats under senare år och
deltog i ”Järnvägen 150 år” 2006.
Används som driftlok
Storlien 1985-06-19. H 24 klar att dra hem tomtåget till Sundsvall
efter att har kört chartertåget "Baltic steam safari" Sundsvall -
Storlien. Foto: Rolf Sten
SJ B 1287
Lokstallet i Svartvik 1991-07-05. B 1287 görs i ordning i för sin
premiärresa i OKBv tjänst, resan till Fallens dag. Foto: Rolf Sten
Ägare OKBv (1991)
Tillverkat av Nydqvist & Holm 1916
Dragkraft 9,6 Mp
Tjänstevikt 116,8 ton
Adhesionsvikt 47,7 ton
Löb 19,5 m
Sth 90 km/tim
Används som driftlok
Långsele 1994-09-17. Firandet av Härnösand - Sollefteå Järnväg 100 år
ska till att börja. B 1287 svarar för dragkraften. Foto: Rolf Sten
B4 nr 1513 (Tid litt UGJ Bb nr
32 – SJ OKb nr 1511 – SWB B nr 93)
Ljusdal 1987-07-16. B4 1513 passerar Ljusdal på väg till
Gävle och Sveriges Järnvägsmuseum för att senare visa upp sig på höstens
museidag. Foto: Rolf Sten
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”
Ägare Sveriges Järnvägsmuseum, deponerat hos OKBv 1986.
Detta är det enda kvarvarande loket i Sverige av fyrcylindrig typ med
enkel expansion.
Loket återlämnades till Sveriges Järnvägsmuseum 2012.
Tillverkat av Nydqvist & Holm 1926
Dragkraft 9,0 Mp
Tjänstevikt 107 ton
Adhesionsvikt 48 ton
Löb 17,9 m
Sth 90 km/tim
Loket avställt
Linjen mellan Selånger och Klökan 1994-07-10. B4 1513 med tomtåg på
väg mot Långsele inför helgens Fallens Dag. Foto: Rolf Sten
OKB E nr 6 (Tid litt SJ E
nr 1330)
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”
Ägare OKBv 1991 (andelsägt)
Tillverkat av Vagn & Maskinfabriken 1917 Tillverkningsnummer 239
Genomgår långsiktig revision
Dragkraft 9,0 Mp
Tjänstevikt 83,6 ton
Adhesionsvikt 50 ton
Löb 16,7 m
Sth 65 km/tim
Driftlok
Bilden
visar OKB E 6 som
den 1 november 1926 står berett att avgå med invigningståget på delsträckan Gävle -
Söderhamn. Bilden är tagen i Gävle.
När OKB förstatligades 1933 återkom loket till SJ där det fick tillbaka
sitt gamla nummer E 1330. När ångloksdriften upphörde vid SJ på
1960-talet placerades loket i den så kallade beredskapsreserven. Det
plastades in och ställdes i "torrluft" i något av de lokhus som fanns
utplacerade i Sverige. När ångloksreserven slopades i slutet av
1980-talet begärde OKBv att få överta just detta lok. Alternativet var
skrotning. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
|