SNABBFAKTA OM OKBv
Sällskapet OstkustBanans vänner,
förkortat OKBv, är en ideell järnvägs-förening som bildades 1976 av ett
antal tågintresserade i Svenska Järnvägs-klubbens Sundsvallsavdelning. Det
primära var då att restaurera och driftsätta Ostkustbanans ånglok H 24 inför
Ostkust-banans (OKB) 50-års jubileum 1977.
Loket hade redan 1972 räddats undan skrotning. Det hade putsats upp och var
sedan 1973 utställt som blickfång nere vid Sundsvalls hamn.
I
föreningens stadgar står det bland annat:
"Sällskapet Ostkustbanans vänner,
bildat den 1 juli 1976, är en ideell förening med syfte att, efter förmåga,
- främja intresset för tidigare och
nuvarande järnvägar i södra Norrland, i första hand Ostkustbanan,
- främja bevarandet av
järnvägsminnen och äldre järnvägsmateriel från samma område."
Föreningen
har sitt säte i Sundsvall
Adressen är: OKBv, Svartviksvägen 22, 862 33 KVISSLEBY
Bankgiro: 5872-9500
Organisationsnummer: 889201- 2728
E-post:
okbv@okbv.se
Vid utgången av
2023 hade OKBv 74 fullbetalande medlemmar-
Stöd verksamheten
Välkommen som
medlem!
Medlemsavgiften för 2024 är 200 kronor och i den ingår bland annat två
nummer av föreningstidningen "Skenbladet". Familjemedlem 25 kronor
Avgiften betalas till Bankgiro 5872-9500
Glöm ej att ange namn och adress!
|
|
Här håller OKBv till
Svartvik, gamla E4 cirka 10 kilometer söder om Sundsvall.
Siffrorna
på kartan hänvisar till följande:
1. OKBv lokstall och verkstad.
2. OKBv vagnhall (disponeras inte längre).
3.Svartviks gamla brand- och vattentorn.
4.Svartviks Herrgård.
5.Svartviks kyrka.
6.Industrispårets slutpunkt.
OKBv
anläggningar i Svartvik är navet i verksamheten. Här finns verkstaden med
personalutrymmen. Här finns magasinet med uppställningsspår under tak där
en stor del av före-ningens fordon förvaras.
Svartvik är beläget vid den
södra delen av det industrispår som går från Bredsand (anslutningen till
Ostkustbanan), via Nobel industrier till en punkt strax norr om den numera
rivna Svartviksfabriken.
Sedan massafabriken lagts
ned under 1960-talet upphörde trafiken på industrispåret mellan Nobel
industrier och Svartvik. Sedan OKBv bildats 1976 började föreningen att se
sig omkring efter en bas för sin verksamhet. Blickarna föll på Svartvik där
den återstående delen av sågens gamla ångpannehus stod tomt. I Svartvik
fanns även det gamla massamagsinet med stora delar oanvänt utrymme.
Ångpannehuset skulle kunna bli ett alldeles utmärkt lokstall och verkstad
men skulle kräva ofantligt med arbete för att bli användbart för vår
verksamhet. Upptagning av port i den södra gaveln. Stora gjutningsarbeten
inne i huset. Bortsprängning av berg. Inläggning av växel i industrispåret
samt indragning av spår i ångpannehuset.
Massamagasinet skulle kunna bli en utmärkt vagnhall för allt vårt rullande
materiel. Ett spår fanns redan inne i magasinet och möjligheten att dra in
fler spår fanns, även om det var förenat med stor arbetsinsats.
Diskussioner togs upp med Sundsvalls Kommun och hösten 1978 fick vi muntligt
löfte att använda det befintliga spåret i massamagasinet för uppställning av
fordon. Året därpå fick löfte att få disponera ångpannehuset samt bygga om
det för vårt ändamål. Efter enormt mycket ideellt arbete kunde vi, den 18
september 1982, inviga det till verkstad ombyggda ångpannehuset.
Sedan massafabriken lagts
ned upphörde underhållet av industrispåret eftersom det inte längre
användes. När nu OKBv hade etablerat sig i Svartvik behövdes spåret för att
vi skulle kunna ta oss till och från Ostkustbanan. Att OKBv själva skulle
klara av den miljoninvestering som ett upprustat spår skulle kosta var inte
att tänka på. Sundsvalls Kommun var, och är, mycket positiv till vår
verksamhet, men det handlade om mycket pengar.
Nyckeln till en bra lösning kom när Stålgrossisten Bröderna Edstrand
AB, som har sin verksamhet förlagd till Essvik, strax öster om Svartvik,
önskade att få sina lastade järnvägsvagnar transporterade direkt till
Svartvik.
Detta innebar att industrispåret måste rustas upp och OKBv skulle
kontrakteras att sköta transporten av vagnar mellan Ostkustbanan, vid
Bredsand, och Svartvik.
Sundsvalls kommun agerade snabbt. Beslut togs om spårets upprustning.
Viss rustning av ångpannehuset och massamagasinet. Formella avtal tecknades
1988 mellan Sundsvalls Kommun och OKBv när det gäller användandet av spåret
och byggnaderna.
Vi hade nu tillgång till 1/3 av massamagasinet och började genast arbete med
att dra in ytterligare spår i magasinet. 1990 var dessa spår lagda och nu
hade vi sammanlagt 320 meter spår under tak.
För ett antal år sedan omstrukturerade Bröderna Edstrand sin verksamhet
vilket innebar att järnvägstransporterna till Svartvik upphörde och därmed
upphörde även OKBv:s växlingsarbete. |