Innehållsförteckning Gör ditt val och klicka på gula pilen. (Make your
choice and click at the yellow arrow)
|
Ånglok
(steam
engines)
(2007-10-04) |
|
Ellok
(electric locomotive) (2007-10-04) |
|
Diesellok & Lokomotorer
(diesel
locomotives)
(2007-10-04) |
|
Motorvagn
& släp
(rail
car) (2007-10-04) |
|
Person- post- och resgodsvagnar
(passenger
coach, mail & luggage vans)
(2007-10-04) |
|
Restaurangvagn
(Dining car)
(2007-10-04) |
|
Sovvagn
(sleeper) (2007-10-04) |
|
Hjälp- och
servicevagn
(emergency
waggon) (2008-04-17) |
|
Diverse rullande
(miscellaneous
rolling stock)
(2007-10-04) |
|
Kilometerstatistik
1977-2001
(2007-10-04) |
|
Elektrolok SJ D
(Du, Dk) 432
D 432 gör rundgång i Kilafors 1995-05-13 inför fortsatt resa mot
Söderhamn. Resan ingick i arrangemanget "459 kilometer järnväg". Foto:
Rolf Sten
Ägare OKBv 1986 (andelsägt) Tillverkat av Motala Verkstad och ASEA 1936 Tillverkningsnummer 818/882 Dragkraft 160 kN Tjänstevikt 80,4 ton Max. axeltryck 17 ton Adhesionsvikt 51 ton Löb 13 m Sth 100 km/tim Används som driftslok
Tåg 150 2006-09-09. OKBv Dk 432 med persontåg anländer
till Kolforsen. Närmast loket går OKBv resgodsvagn F5. Foto: Christer
Lundquist. Loket finns sedan 2012 hos Sveriges Järnvägsmuseum. I stället har OKBv
från Sveriges Järnvägsmuseum övertagit Da 936.
Elektrolok SJ Hg2
755 (Tid litt SDJ Hg 503)
Hällnäs 2002-05-04. OKBv tjänsteåg Luleå (Notviken) -
Sundsvall (Svartvik) gör uppehåll för förbigång av södergående stålpil.
SJ Hg2 755, OKBv sovvagn SJ WL3 4563, OKB BC0 55, OKB BCort 73, Hjälpvagnen,
ångloket B 1287 (i transport efter hjulsvarvning) samt SJ B8 3080. Foto:
Rolf Sten
Ägare OKBv 2008 Tillverkat av NOHAB – ASEA 1948
Loket ingår den första serien Hg-lok Ursprungligen utväxlat för 90 km/tim, 1958-1959 ombyggt till 80 km/tim Transformatoreffekt 1000 kVA (andra serien 1600 kVA) Sekundärspänning 655 V (andra serien 716 V) Dragkraft 185 kN Tjänstevikt 63,6 ton
Max. axeltryck 16,1 ton Adhesionsvikt 63,6 ton Löb 12,5 m Driftslok med ATC-anläggning Sth 80 km/tim
Används som driftslok
|