Hem Om OKBv Kontakta Aktuellt Arkiv Skenbladet  
             
Innehållsförteckning
Gör ditt val och klicka på gula pilen. (Make your choice and click at the yellow arrow)
Ånglok (steam engines) Ånglok (steam engines) (2007-10-04) 
Ellok (electric locomotive) Ellok (electric locomotive) (2007-10-04) 
Diesellok & Lokomotorer (diesel locomotives) Diesellok & Lokomotorer (diesel locomotives) (2007-10-04) 
Motorvagn & släp Motorvagn & släp (rail car) (2007-10-04) 
Person- post- och resgodsvagnar Person- post- och resgodsvagnar
(passenger coach, mail & luggage vans) (2007-10-04) 
Restaurangvagn (Dining car) Restaurangvagn (Dining car) (2007-10-04) 
Sovvagn (sleeper) Sovvagn (sleeper) (2007-10-04) 
Hjälp- och servicevagn (emergency waggon) Hjälp- och servicevagn (emergency waggon) (2008-04-17) 
Diverse rullande (miscellaneous rolling stock) Diverse rullande (miscellaneous rolling stock) (2007-10-04) 
Kilometerstatistik 1977-2001  Kilometerstatistik 1977-2001 (2007-10-04) 
Logo OKBv rullande materiel

Elektrolok SJ D (Du, Dk) 432
D432 gör rundgång i Kilafors 1995-95-13  inför fortsatt resa mot Söderhamn. Resan ingick i arrangemanget "459 kilometer järnväg".

D 432 gör rundgång i Kilafors 1995-05-13  inför fortsatt resa mot Söderhamn. Resan ingick i arrangemanget "459 kilometer järnväg". Foto: Rolf Sten

Ägare OKBv  1986 (andelsägt)
Tillverkat av Motala Verkstad och ASEA 1936
Tillverkningsnummer 818/882
Dragkraft 160 kN
Tjänstevikt 80,4 ton
Max. axeltryck 17 ton
Adhesionsvikt 51 ton
Löb 13 m
Sth 100 km/tim
Används som driftslok
Tåg 150 2006-09-09. OKBv Dk 432 med persontåg anländer till Kolforsen. Närmast loket går OKBv resgodsvagn F5
Tåg 150 2006-09-09. OKBv Dk 432 med persontåg anländer till Kolforsen. Närmast loket går OKBv resgodsvagn F5. Foto: Christer Lundquist.
Loket finns sedan 2012 hos Sveriges Järnvägsmuseum. I stället har OKBv från Sveriges Järnvägsmuseum övertagit Da 936.

Elektrolok SJ Hg2 755 (Tid litt SDJ Hg 503)
Hällnäs 2002-05-04. OKBv tjänsteåg Luleå (Notviken) - Sundsvall (Svartvik) gör uppehåll för förbigång av södergående stålpil.
Hällnäs 2002-05-04. OKBv tjänsteåg Luleå (Notviken) - Sundsvall (Svartvik) gör uppehåll för förbigång av södergående stålpil.  SJ Hg2 755, OKBv sovvagn SJ WL3 4563, OKB BC0 55, OKB BCort 73, Hjälpvagnen, ångloket B 1287 (i transport efter hjulsvarvning) samt SJ B8 3080. Foto: Rolf Sten

Ägare OKBv 2008
Tillverkat av NOHAB – ASEA 1948
Loket ingår den första serien Hg-lok
Ursprungligen utväxlat för 90 km/tim, 1958-1959 ombyggt till 80 km/tim
Transformatoreffekt 1000 kVA (andra serien 1600 kVA)
Sekundärspänning 655 V (andra serien 716 V)
Dragkraft 185 kN
Tjänstevikt 63,6 ton
Max. axeltryck 16,1 ton
Adhesionsvikt 63,6 ton
Löb 12,5 m
Driftslok med ATC-anläggning
Sth 80 km/tim
Används som driftslok


Backa till sidans början. Back to page top

Uppdaterad:  2015-03-14              -  Sällskapet Ostkustbanans vänner, OKBv, Svartviksvägen 22, 862 33 KVISSLEBY. E-post: okbv@okbv.se