Hem Om OKBv Kontakta Aktuellt Arkiv Skenbladet  
             
Innehållsförteckning
Gör ditt val och klicka på gula pilen. (Make your choice and click at the yellow arrow)
Ånglok (steam engines) Ånglok (steam engines) (2007-10-04) 
Ellok (electric locomotive) Ellok (electric locomotive) (2007-10-04) 
Diesellok & Lokomotorer (diesel locomotives) Diesellok & Lokomotorer (diesel locomotives) (2007-10-04) 
Motorvagn & släp Motorvagn & släp (rail car) (2007-10-04) 
Person- post- och resgodsvagnar Person- post- och resgodsvagnar
(passenger coach, mail & luggage vans) (2007-10-04) 
Restaurangvagn (Dining car) Restaurangvagn (Dining car) (2007-10-04) 
Sovvagn (sleeper) Sovvagn (sleeper) (2007-10-04) 
Hjälp- och servicevagn (emergency waggon) Hjälp- och servicevagn (emergency waggon) (2008-04-17) 
Diverse rullande (miscellaneous rolling stock) Diverse rullande (miscellaneous rolling stock) (2007-10-04) 
Kilometerstatistik 1977-2001  Kilometerstatistik 1977-2001 (2007-10-04) 
Logo OKBv rullande materiel

OKBv diesellok och lokomotorer (diesel engines)

SJ T21 nr 77
2007-07-23. OKBv T 21 nummer 77 på väg med återlämnade vagnar vilka har varit utlånade i samband med årets stora scoutträff i Skåne.
2007-07-23. OKBv T 21 nummer 77 på väg med återlämnade vagnar vilka har varit utlånade i samband med årets stora scoutträff i Skåne. Växlingsrörelsen är strax framme vid  vägkorsningen i Svartvik (vid OKBv lokstall/verkstad)   Foto: Bengt Svahlstedt.

Ägare OKBv
Linjelok
Tillverkat av MAK 1957
Tjänstevikt 56,8 ton
Max. axeltryck 14,2 ton
Sth 80 km/tim
Löb 11,3 m
Driftsdugligt
 

SJ T21 nr 81
OKBv T 21 nummer 81 framför magasinet i Svartvik.
OKBv T 21 nummer 81 framför magasinet i Svartvik. Foto: Rune Lindgren

Ägare OKBv
Linjelok
Tillverkat av MAK 1957
Tjänstevikt 56,8 ton
Max. axeltryck 14,2 ton
Sth 80 km/tim.
Löb 11,3 m
Loket avställt


Zm 50 nr 100 (Tidigare littera: AB Trafikförbundets verkstäder 1, SJ Zm 50)
Zm 50 i Svartvik.
Zm 50 i Svartvik. Foto: Rune Lindgren

Ägare OKBv (1984)
Tillverkad år 1931 av AB Slipmateriel, Västervik.
Ägd av Trafikförbundets verkstad (OKB/UGJ) i Gävle 1931 - 1933, SJ 1933 - 1946, AGV 1946 – 1956, Kockums Söderhamn 1956 - 1984.
Tjänstevikt 8 ton
Axeltryck 4 ton
Motor: ej original, troligen Fordson diesel 4 cyl, hk – okänt.
Kraftöverföring Kedjedrift, manuell osynkroniserad växellåda
Löb: 4,9 m
Sth 35 km/tim
Avställd

Historik:
Lokomotorn tillverkades av AB Slipmateriel Västervik (Typ 8), hade tillverkningsnummer 100 och levererades till Trafikförbundets Verkstäder i Gävle 1931. Detta bolag ägdes gemensamt av Ostkustbanan och Uppsala- Gävle Järnväg. Loket ägdes av SJ 1933-1946, samt av AGV 1946-1956, då det såldes till en verkstad i Söderhamn. Loket hade under SJ tiden littera SJ Zm 50.
Lokomotorn hade vid leveransen en fyrcylindrig vattenkyld Fordsonmotor på 24/31 hästkrafter. Den startades på bensin, men kunde sedan köras med fotogen, lättare råolja eller en blandning av sprit och råolja. Växellådan var av Bjurströms egen konstruktion (Fyra växlar i vardera riktning). Bränsletanken rymde 80 liter. Dragkraften på plan bana var upp till 200 ton.
Uppgifterna kommer från boken "Bjurström- Lokomotorer" (SJK småbaneavdelning).
Lokomotorn har ej kvar originalmotorn. Denna är utbytt mot en 4-cylindrig Fordson Diesel på troligtvis 54 hästkrafter.
Växellådan är troligen original.
Maskinellt är lokomotorn i bra skick. Den provkördes senast våren 2007.
Uppgifterna nedtecknade av: Christopher Lindgren OKBv


SJ Z3 284
Z3 284 framför lokstallet i Svartvik våren 1989.
Z3 284 framför lokstallet i Svartvik våren 1989. Foto: Håkan Rydfjord

Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”
Ägare Sveriges Järnvägsmuseum, deponerad hos OKBv.
Tillverkat av KHD 1953
Tjänstevikt 20 ton
Löb 7.6 m
Sth: 55 km/t
Lokomotorn är avställd.


SJ Z43 nr 463
Z43 463 framför lokstallet i Svartvik.
Z43 463 framför lokstallet i Svartvik. Foto: Rune Lindgren

Ägare OKBv
Tillverkad KVAB Kalmar 1959
Tjänstevikt 20 ton
Adhesionsvikt 20 ton
Max. axeltryck 10 ton
Löb 8,8 m
Sth 55 km/tim
Avställd.


SJ Z 49 154
Z43 463 vid lokstallet i Svartvik. Foto: Rune Lindgren
Z49 154 vid lokstallet i Svartvik. Foto: Rune Lindgren

Ägare OKBv
Tillverkat av KVAB Kalmar 1952
Tjänstevikt 20 ton
Löb 8,8 m
Sth 55 km/tim
Driftsdugligt
 


LKAB 1
LKAB 1 i Svartvik 2002-05-05. Inväxling  uppställningshallen av sovvagnen och Hg-loket
LKAB 1 i Svartvik 2002-05-05. Inväxling  i uppställningshallen av sovvagnen och Hg-loket efter tjänsteresa till Luleå. Foto: Rolf Sten

Ägare OKBv (1991)
Dieselhydrauliskt boggilok drivande på alla axlar. Axelföljd BoBo.
Tillverkat av Hägglunds och söner AB Örnsköldsvik 1958
2 Scania-Vabis dieselmotorer D 643
Tjänstevikt 52 ton
Dragkraft 20 ton
Löb 11,7 m
Sth 27 km/tim
Avställt.

Sundsvall Central augusti 1991. LKAB 1 anländer efter en lång och långsam transport från Kiruna.
Sundsvall Central augusti 1991. LKAB 1 anländer efter en lång och långsam transport från Kiruna. Foto: Rolf Sten

DEL 60
Ägare OKBv
Tillverkad av Oskarshamns varv 1958
Motor: Scania Vabis D 812, 150 hk
Dieselelektrisk drivning
Generator: ASEA DA16 70 KW 600 V
Banmotorer: ASEA Lj52 30 KW
Tjänstevikt 25 ton
Löb 7,8 m
Sth 20 km/tim
Avställt.

 
Backa till sidans början. Back to page top

 

Uppdaterad:  2015-03-14              -  Sällskapet Ostkustbanans vänner, OKBv, Svartviksvägen 22, 862 33 KVISSLEBY. E-post: okbv@okbv.se