Hjälpvagnen
fotograferad på vändskivan hos mfGDJ 27 maj 2007 i samband med OKBv's besök.
Foto: Mats Holmgren.
OKBv:s
service och hjälpvagn byggdes ursprungligen av AB Svenska Maskinverken i
Södertälje år 1935 som post och resgodsvagn DFo6 3096. Elva vagnar
av
denna typ byggdes mellan 1933 och 1937. Vagnarna byggdes med öppna
plattformar samt två skjutdörrar, två postlastningsdörrar och en
personalingång på varje långsida. Vagnen fick också en lanternin mitt på
taket (En upphöjd takdel med sidofönster) för bättre ljusinsläpp och
ventilation.
Hjälpvagnen fotograferad i Viskan 2005-09-01. Foto: Mats Holmgren
I slutet av 50-talet påbörjades en större ombyggnad av DFo6 vagnarna.
Bland annat sattes den ena postlastningsdörren, samt personalingången på
vagnens långsidor igen. Alla vagnar utom en fick också dom öppna
plattformarna inbyggda. Det nya litterat efter ombyggnaden blev DFo25b.
Tio vagnar byggdes senare om till hjälp- och verkstadsvagnar
littera Qgh. Några av dessa används fortfarande som hjälpvagnar. Bland annat
ägs systervagnen till OKBv:s vagn av MTAB (3097). Denna är placerad i
Kiruna.
DFo6 3096 slopades 1972 som post- och resgodsvagn och
byggdes därefter om till hjälpvagn Qgh 986 0027. Den var placerad som
hjälpvagn i Ånge och Sundsvall innan den kom i OKBv:s ägo år 2000.
Mer information om DFo6 vagnarna finns i den utmärkta boken ”Personvagnar
av 1930-talsmodell”, utgiven av Stockholms Modelljärnvägsklubb. I den
finns också bilder på vagnen i originalutförande samt ritningar.
Den stolta konstruktören Bengt Sundin poserar vid oljefatsstativet.
Foto: Christopher Lindgren.
För att möta dagens krav på miljö och säkerhet, samt
målet att vid behov kunna vara självförsörjande utan att vara beroende av
andra tågoperatörers hygienutrymmen och elektricitet mm under OKBv:s
utfärder, håller vagnen successivt på att byggas om invändigt. Vagnen har
bland annat försetts med elverk, dusch och vattentankar. Den har också
återfått sin SJ-röda originalkulör utvändigt, så att den passar in i
OKBv:s historiska tåg.
Bengt Sundin och Berndt Olsson har under vintern
installerat en oljebar i en av vagnens avdelningar. Bland annat har ett
stabilt stativ för oljefat byggts. Detta rymmer ett fat för
överhettningsolja samt ett dieselfat/tanken till elverket. Samtliga fat och
behållare har blivit tydligt märkta. Den nya oljebaren skall minska det
oljespill och kladd som orsakades av de tidigare uppställda oljefaten och
pumparna.
I anslutning till oljebaren har det också installerats
ett rostfritt handfat, så att lokpersonalen slipper springa till vagnens
personalavdelning för att tvätta sig. Av rent hygieniska skäl slipper man nu
också oljiga händer i pentryt!
Behållare för maskinolja.
Foto: Christopher Lindgren.
Nästa steg är att installera ett slutet toalettsystem
till tågpersonalen. OKBv har tidigare varit beroende av externa toaletter
när tåget stått uppställt på stationerna. En redan införskaffad toalettstol
med kvarn ska monteras i det befintliga toalettutrymmet. Denna kommer via
ett pumpsystem kopplas till en sluten tank. Tanken kan efter resans slut
tömmas med hjälp av en slambil. Bengt Sundin kommer personligen provköra och
inviga det nya toalettsystemet!
När ombyggnationerna är genomförda kommer OKBv vid
behov kunna vara självförsörjande av el, dusch, tvättmöjligheter och toalett
och inte vara beroende av ett upplåst stationshus vid eventuella
övernattningar på ett stationsområde.
Status för DFo6 vagnarna år 2004.
2921 Hjälpvagn i ????
2922 Skrotad i Nykroppa
2923 Hos Värmlandståg
2924 Hos Järnvägsmuseum
3096 Hos OKBv
3097 Hjälpvagn i Kiruna
3098 Hjälpvagn i Gävle
3181 Hos Järnvägsmuseet
3182 Hos Järnvägsmuseet
3183 Hjälpvagn i Hallsberg
3184 Hjälpvagn i Norrköping
Källor:
”Personvagnar av 1930-talsmodell”. Hans Helmstein, Svante Runberger.
(2004)
okbv_hjalpvagn.html senast uppdaterad
2015-01-18 av Rolf Sten
|