Svenska Järnvägsklubben 40 år
( The Swedish railway club 40 year anniversary)

                                                                                     Av Rolf Sten

 GRATTIS Svenska Järnvägsklubben!

KJ 17 söder om värnamo. Foto: Magnus ErikssonSvenska järnvägsklubben fyllde 1998 40 år. Detta firades naturligtvis som sig bör med en jubileumsresa. Under mottot "kör 40" gjordes i maj en resa som de allra flesta 270 deltagarna upplevde som positivt.

Bilden ovan visar fotokörning den 21 maj söder om Värnamo på forna Halmstad - Nässjö Järnvägar. Dragkraft var här ångloket KJ 17 (Numera hemmahörande på Nässjö Järnvägsmuseum). Loket är för övrigt systermaskin med OKB H24. Foto Magnus Eriksson.

      Resan genomfördes med olika fordon som dragkraft i ett antal extratåg. Även motorvagnståg ingick.
     Det blev en imponerande stor del av Sveriges järnvägsspår som överfors under de 6 dagar som resan "rullade". Under nätterna rullade också tåget. Deltagarna bodde i sovvagnar. Mycket praktiskt med ett "rullande hotell".
    
Magnus Eriksson var en av deltagarna på den här resan och några av de fotografier som han tog får illustrera det här sammandraget om "kör 40".

Resan började
tisdagen den 19 maj med sträckan Stockholm C - Hagalund - Värtan - Stockholm C - Eskilstuna C - Örebro - Hallsberg -

Onsdagen den 20 maj
- Kil - Göteborg C - Uddevalla - Öxnered - Håkantorp - Gårdsjö - Falköping


Torsdagen den 21 maj
- Nässjö - Halmstad - Ängelholm - Helsingborg C -
Det hjälps inte! Det är något viss med ångloks- draget. Här kommer KJ 17 ännu en gång och fort- farande på gamla Halmstad - Nässjö Järnvägar.

 

Fredagen den 22 maj
Skånska banor. Foto Magnus Eriksson - Kattarp - Helsingborg C - Åstorp - Teckomatorp - Kävlinge - Landskrona - Kävlinge - Lomma - Malmö C/V - Limhamn - Malmö V/C - Trelleborg - Malmö C - (Förbigång. På bilden blir jubileumståget "omkört" av ordinarie resandetåg. Dragkraft den här dagen var Ra 987. Foto: Magnus Eriksson)

Lördagen den 23 maj
Dg 101 på banan Kilafors-Söderhamn. Foto Magnus Eriksson - Stockholm C - Avesta Krylbo - Storvik - Ockelbo - Kilafors - Söderhamn - Hudiksvall -
Från Södra delen av landet bar det iväg upp till mitten av Sverige. På bilden ser vi Järnvägsmuseums Dg 101 som dragkraft för jubileumståget. Foto taget vid fotokörning på sträckan Kilafors - Söderhamn. Foto: Magnus Eriksson


Söndagen den 24 maj
El-loksdraget till Bomhus. Foto Magnus Eriksson - Söderhamn - Hamrångefjärden - Norrsundet - Hamrångefjärden - Gävle - Storvik - Avesta Krylbo - Stockholm C.
Under besöket i Gävle fick deltagarna uppleva en elloksdragen resa på det numera elektrifierade industrispåret till Bomhus. Dragkraften var lite av de celebrare slaget, nämligen P 27 från 1914. Foto: Magnus Eriksson.

 

Därmed var denna jubileumsresa slut.
T
otalt rullade "kör 40" över 2970 kilometer svensk järnväg!


Back till sidans top. Return to page top


© Rolf Sten & Sällskapet Ostkustbanans vänner (OKBv)
sjk.html senast uppdaterad 20 oktober 1998 av Rolf Sten