Anders Rask till
stf
Artikeln med
denna rubrik var införd i tidningen Signalen 1948. Artikeln
var signerad av F. d. Rpr. Den ger en god och tidstypisk skildring
av förhållanden som gällde när seklet var
ungt. Här följer artikeln. Håll till godo:
Anders Rask var en käck
karl och rask som fyra. Men han var inte rapp i munnen mer än
nödvändigt och gällde det att skriva sig fram,
så blev det i nättaste laget för att höga
vederbörande skulle vara nöjd.
Trots dessa "brister" i takt
och ton åtnjöt han ett stort förtroende hos Kungl.
järnvägsstyrelsen på den tiden, Ty han betroddes
att ensam uppehålla bl. a. följande befattningar på
sin Norrlandstation: Stins, förste stationsskrivare, stationsskrivare,
förste kontorist, kontorist, stationskarl. Plus ett par
kontorsvakters jobb.
Medan han vilade sig, skurade och fejade
han väntsal och expedition och de två rum i uthuset,
ovanför vilka stod MAN och QVINNOR. Han var även
chef för
godsmagasinet och växelledare på bangården,
dit det ofta kom tomvagnar, som avgick lastade med ved eller
kol.
Han skötte eldning och kolbärning åt hela stationen
och sprang längs bangården i ur och skur med "palten"
i hand för att få de jädrans semafor- lyktorna
att brinna - åtminstone då tåg nalkades, men
ofta måste han ut till växeln och ta in tåget
med handsignalen.
Hans arbetstid var från 5-tiden
på morgonen och till 10-tiden på kvällen, "med
långa präktiga raster emellan" för att det
inte skulle bli tal om övertid. Men Anders hade ingen nytta
av dessa raster, Det enda fördelaktiga var, att han kunde
slippa svara på telegrafen, ty det kunde Anders också.
Då passade han på att sköta kassan och det nödvändigaste
skrivjobbet. Ty det var rätt mycket av den sorten. Anders
sålde resebiljetter, så att SJ skulle få ihop
lite pengar, han sålde frimärken och gjorde annat
jobb åt postverket, så att dom skulle klara sig.
Ja, han sålde medlemskort åt Turistföreningen
och tusan vet, om han icke sålde något sorts reseförsäkringar
åt något bolag, så att rädda fruntimmer
kunde våga sina liv på en resa med tåget.
Anders räknade och skrev och fick det att stämma bra.
Kejsaren och alla andra fick sitt.
Men Lisa i köket, som skulle förljuva
Anders fritid och sköta om hans hem och de båda pojkarna,
hon fick alltid i nättaste laget. Kungl, järn- vägsstyrelsen
betalade Anders 72 kronor i månaden för hans jobb
att sköta stationen och härifrån avgick 4 kr.
till pensionskassan. Han lämnade sorgfälligt stationens
hela lönemedel till hustrun och det måste erkännas,
att nog höll hon Anders snygg och fin - ja så fin
att han var en prydnad för SJ. D v. s, när han var
i tjänst. Men ni skulle ha sett Anders, då han fick
vara fri var tredje söndag! Då kom nämligen en
extra och avlöste honom. Ja, trots att det var länge
sedan, glömmer jag inte hur han såg ut. Det var urvuxna
och dåliga kläder från topp till tå både
på Anders och hustrun, men barnen var skapligt klädda.
Det apanage Anders fick räckte tydligen inte till en permissionsdress
åt familjen.
Jag minns Anders under många år.
Han blev sedermera trafikbiträde och kontorist och senare
stationsmästare på en 7:de klass station, så
det blev bättre och bättre med åren. När
vi kom in i vår moderna tid fick Anders råd till
en civilkostym och en billig kalvskinnspäls kom hans hustru
till del på gamla dar.
En gång hade SJ ett svårt
bestyr med Anders. Historien kan bäst berättas med
att återge följande rapportväxling:
(stf =
stationsföreståndare. Ti = Trafikinspektör. stk
= stationskarl. tjf = tjänsteförrättande)
"Till stf
Nuortikon
Av vilken anledning försenades tåg 1823. den 28/2,
12 minuter under vagnsväxling å Eder station?
Kiruna den 3 mars 1906.
Erik Winberg, trafikinspektör.
Från stf
Nuortikon
Till 19 Ti
Det hade snöat under natten!
Högaktningsfullt
Nuortikon den 3/3 1906.
Anders Rask, Stk 808, tjf Stf,
Från 19
Ts
Åter Stf Nuortikon
Var snöfallet den verkliga orsaken till förseningen?
Kiruna den 5/3 1906.
Erik Winberg, trafikinspektör.
Från stf
Nuortikon
Åter till 19 Ti.
Snöfallet var den verkliga orsaken till förseningen.
Högaktningsfullt
Nuortikon den 6/3 1906.
Anders Rask, Stk 808 tjf stf.
Från 19
Ts
åter Stf Nuortikon
Hade det verkligen snöat så mycket under natten?
Kiruna den 8/3 1906.
Erik Winberg. trafikinspektör.
Från stf Nuortikon
åter 19 Ti
Snöfallet hade orsakat snöhinder i växlarna.
Högaktningsfullt
Nuortikon den 12/3 1906.
Anders Rask, tjf stf.
Från 19
Ti
åter Stf Nuortikon.
Hur mycket hade det snöat denna natt, eftersom det orsakat
snöhinder i växlarna?
Kiruna den 14/3 1906
Erik Winberg, trafikinspektör.
Nu
for den lede i Anders Rask! Den här telegramväxlingen
skulle aldrig ta slut, om han fortsatte att härma Ti. Så
han begärde ett intyg av Statens Hydrografisk-Meteorologiska
anstalt, vars ombud Rask även var och som gjorde att han
måste mäta nederbörden två gånger
varje dygn. Från denna heder och trovärdiga institution
fick sedan Anders Rask intyg på nederbörden, som han
själv inrapporterat till den, och intyget löd på,
att nederbörden omskrivna natt varit 20 mm (i form av snö
cirka 10 cm). Detta bifogade Anders Rask till höga vederbörande
med sin sista förklaring:
Från Stf
Nuortikon
åter 19 Ti.
Det hade snöat så här mycket under natten, vilket
orsakade snöhinder i växlarna (se intyg).
Högaktningsful1t
Nuortikon den 20/3 1906.
Anders Rask, stk 808 tjf stf.
Och därmed kapitulerade trafikinspektören,
Detta skedde för över 40 år sedan. Har det sedan
dess ändrat sig mycket i den byråkratiska pappersvandringen
mellan de olika tjänsteställena?
F. d. Rpr.
© Rolf Sten & Sällskapet
Ostkustbanans vänner (OKBv)
a_rask.htm senast uppdaterad 21 november 1998 av Rolf
Sten
|